Wordt het een geheel nieuw model genaamd de iPhone 5, of toch een opgepimpte,
of juist afgeslankte versie van de iPhone4?

Apple hoeft niet eens aan marketing te doen. Dat doen de talloze blogs met hun
al dan niet echte filmpjes
waarop de iPhone5 te zien zou zijn, of andere ‘gelekte’
info
over de iPhone. Als maanden gonst het van de geruchten over het
product dat Apple dinsdagavond 4 oktober Nederlandse tijd gaat presenteren.

Voor telefoonfreaks is het ongetwijfeld van belang of de nieuwe telefoon
iPhone 4s of iPhone 5 gaat heten, maar voor de aandeelhouders en werknemers
van het bedrijf is het belangrijker of Apple er in slaagt met een nieuwe
telefoon te komen waarmee het de concurrentie voor kan blijven.

Sinds de eerste presentatie door Steve Jobs in januari 2007 wist Apple met de
iPhone een voorsprong te behouden. De iPhone bleef volgens velen de meest
gebruiksvriendelijke smartphone en daarnaast was er meer software in de
app-store beschikbaar en meer muziek in iTunes dan bij vergelijkbare
diensten van de concurrentie.

Als het bijvoorbeeld HTC toch lukte om de nieuwste iPhone te benaderen, dan
bracht Apple een jaar na dato weer een nieuw model dat qua gebruiksgemak en
design de Taiwanezen weer een stuk vooruit was.

Grootste smartphonemaker
Die strategie werkte tot nog toe. Apple maakte in het tweede kwartaal van
2011 20.3 miljoen iPhones en had daarmee een marktaandeel in aantallen
apparaten van 18,5 procent. Daarmee is het Nokia voorbij dat zijn
marktaandeel op de markt voor smartphones in een jaar tijd zag halveren van
38 tot 15 procent (bron: onderzoeksbureau Stategy Analytics).

Maar als je kijkt naar marktaandelen van de verschillende besturingssystemen,
dan is Android van Google verreweg het grootst (43 tegenover 18 procent). En
een van die makers van Android-telefoons, het Koreaanse Samsung, zag zijn
marktaandeel in een jaar tijd groeien van 5 tot 17,5 procent.

Apple is op dit moment zijn voorsprong kwijt. Hoe bedreigend met name Samsung
is, blijkt wel uit het fanatisme waarmee de Amerikanen de Koreanen overal
ter wereld beschuldigen van het schenden van patenten, om zo de producten
van Samsung van de markt te laten halen.

Soms, zoals recentelijk in Nederland, heeft Apple succes. Zo mochten een
aantal toestellen van Samsung niet langer in Nederland worden verkocht. Maar
met een dergelijke juridische overwinning koopt Apple hoogstens een beetje
tijd. Met een beperkte software-update kan Samsung waarschijnlijk het patent
van Apple omzeilen.

Wat Apple echt nodig heeft, is een telefoon die zo veel beter is, dat het
Samsung een jaar kost om een vergelijkbaar product te leveren. Een iets
beter en groter schermpje of een snellere processor is dan waarschijnlijk
niet genoeg.

Wat dan het geheime wapen zou kunnen zijn, dat weten we morgen om 19.00
Nederlandse tijd wanneer Apple het nieuwe apparaat of apparaten zal
onthullen. De allergrootste wens van veel iPhone-gebruikers is een
ultra-zuinige batterij. Maar het knapst zou het zijn, als Apple met iets
komt wat niemand verwacht. Want zoals Jobs zelf ooit zei in een interview in
Business Week: "Vaak weten mensen niet wat ze willen totdat je ze het
laat zien".

Lees ook:

Apple winnaar bij akkoord Samsung-Microsoft

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl